Ons onderwijs

PLEZIERIG SAMEN LEREN 

De naam van de school
De Hasselbraam ontleent zijn naam aan de “toverstruik” Hasselbraam uit het boek Pluk van de Petteflet van Annie M.G.Schmidt. Aan deze struik groeien bramen die maken dat je zorgeloos door het leven gaat. Als je ze eet voel je je gelukkig en blij. Dat is voor een kind een voorwaarde om te kunnen leren. Daarom past de naam goed bij onze school. Bovendien hebben de straten in onze wijk Oost-Indië ook namen van bomen, struiken en planten. 

Onze school is een openbare basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar.   
 

De missie van de school
Ons uitgangspunt is het creëren van een veilige leeromgeving voor ieder kind. Veiligheid, welbevinden en plezier staan bij De Hasselbraam voorop. Wanneer er een gevoel van veiligheid is, is er ruimte voor ontwikkeling. We willen bijdragen aan het gelukkig zijn en aan het later een gelukkig mens worden in een dynamische maatschappij. 
 

De visie van de school
Onze kernwaarden: 

Betrokkenheid  
We horen bij elkaar, daar zijn we trots op en dit geeft ons een prettig gevoel. Kinderen, personeel en ouders vormen samen De Hasselbraam.
Dit kun je zien aan: de leerlingenraad, OV en MR, de wekelijkse nieuwsbrief, kringgesprekken, coöperatieve werkvormen, we sluiten aan op de belevingswereld van de kinderen, we maken duidelijk waarom de kinderen dingen leren, portfoliogesprekken en huisbezoeken, bewegend leren, betrokkenheid van ouders bij projecten, kijkmomenten en vieringen. 

 

Ruimte voor ontwikkeling
We krijgen de ruimte ons binnen ieders eigen mogelijkheden te ontwikkelen.
Dit kun je zien aan: een leerklimaat waarin het maken van fouten normaal is en we ervan kunnen leren, Ateliers, ICT-vaardigheden, leren met tutoren, we bevorderen de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de kinderne, de kinderen worden uitgedaagd om net iets verder te leren in hun ontwikkeling, culturele/ creatieve en lichamelijke ontwikkeling, per kind kijken we wat hij/ zij nodig heeft, we gaan oplossingsgericht te werk en denken in mogelijkheden.

 

Aandacht  
We hebben aandacht voor elkaar, ons werk en onszelf.
Dit kun je zien aan: elk kind wordt gezien, groepsdoorbrekend werken, we leren de kinderen kritisch te zijn op het eigen werk (reflectie), stimuleren van eigen inbreng, vragen om hulp, met en van elkaar leren, luisteren naar elkaar, duidelijke afspraken en verwachtingen.  

 

Maatschappij  
We leren deel te nemen aan de maatschappij in de sociale omgeving van de school en hier een positieve bijdrage aan te leveren.
Dit kun je zien aan: aandacht voor vieringen/ religies en culturen, aandacht voor natuur en milieu, iets doen voor de buurt waarin de school staat (bijv. zwerfvuilactie), thematisch onderwijs, gastlessen (bijv. kansengelijkheid), samenwerking met de gemeenteraad/ het verzorgingstehuis en de bibliotheek. 

 

Eigenaarschap  
We worden gestimuleerd en uitgedaagd om te laten zien wat we kunnen. Hierbij leren we hoe je eigenaar bent van je eigen leerproces. Hierbij leren we hoe we eigenaar worden van ons eigen leerproces. 
Dit kun je zien aan: werken met een portfolio, zicht op eigen ontwikkeling, focus op het proces, aandacht voor een groeimindset, gebruik Snappet in de bovenbouw (groep 5 t/m 8), aandacht voor de leerkuil, het digikeuzebord bij de kleuters, werken met een weektaak, we passen het werktempo en niveau aan op de onderwijsbehoefte van de kinderen. 

 

Normen en waarden  
We maken deel uit van een groep met een plezierige sfeer en gaan respectvol met elkaar om.
Dit kun je zien aan: we accepteren elkaar om wie we zijn, KiVa, de Gouden Weken, veiligheid in en rondom de school, een positieve benadering, kringgesprekken, het naspelen van situaties uit voorleesboeken, de kinderen voelen zich op school gewaardeerd.

 

De eerste letters van onze zes kernwaarden vormen samen het woord BRAMEN!