Snappet

Wat is Snappet?

Snappet is een adaptief onderwijsplatform dat elk kind uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen. De kinderen krijgen de lesstof aangeboden via instructie door de leerkracht en verwerken deze via de tablet.

 

Doel van Snappet

Snappet wil de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren door een tablet met benodigd lesmateriaal beschikbaar te stellen voor ieder kind. Deze tablet dient als interactieve vervanging voor de huidige (werk-)boeken en sluit aan op de meest gebruikte lesmethoden.

 

Hoe werkt het?
We geven de gewone les-instructie met behulp van het digibord. De verwerking (opgaven) doen de kinderen echter via de tablet en niet meer in een schrift. Ze zien daardoor meteen of ze de opgave goed gedaan hebben. Is het fout? Dan kunnen ze de opdracht meteen verbeteren. Directe feed-back: niet meer wachten tot leerkracht de antwoorden heeft nagekeken, maar direct zien of je het goed of fout doet. Dit is een enorm verschil met de huidige schriftjes.

Maar er is meer. De leerkracht kan via de computer meekijken hoe de opdrachten worden gemaakt door de leerlingen. Ook kan de leerkracht zien hoever het kind is gevorderd met de leerstof. Stel dat er een bepaalde opdracht door veel kinderen fout wordt gemaakt kan de leerkracht deze opdracht nogmaals klassikaal uitleggen.

 

Op dit moment worden de tablets voor rekenen, taal en spelling vanaf groep 5 ingezet. Als de kinderen klaar zijn met de opdrachten kunnen ze aan ‘doelen’ gaan werken. Zoals u weet zijn er per jaar leerdoelen opgesteld wat een kind moet kunnen. Daar gaan ze dan mee oefenen via opdrachten (vragen). En als het kind de opdracht goed maakt, is de volgende opdracht iets moeilijker. Als ze het fout hebben, wordt de volgende opdracht makkelijker. Zo werkt iedereen op zijn niveau en blijft ieder kind gemotiveerd om verder te gaan met oefenen (en dus met de leerdoelen). Niet onbelangrijk: de snelle kinderen hoeven niet meer te wachten tot de hele klas klaar is. Ze kunnen zelfstandig aan hun doelen werken en worden uitgedaagd, doordat ze steeds iets moeilijkere opgaven krijgen.

 

Wat zijn de voordelen:

• De kinderen krijgen meteen feedback op wat ze doen.

• Betere leerresultaten door verhoogde motivatie en concentratie van ht kind.

• Meer individuele differentiatie mogelijk.

• Direct inzicht in de leervoortgang van de klas en individuele kinderen.

• Meer tijd voor instructie, lesvoorbereiding en remediëring door automatisch nakijken en foutenanalyse.

• Tegelijk digitaal aan de slag (in plaats van om beurten op de computer) doordat ieder kind een eigen tablet heeft.

• Meer doelgericht/opbrengst gericht werken. Doordat Snappet de opgaven heel sterk richt op de einddoelen staat niet meer de methode centraal maar het eindresultaat.

 

Wat zijn de overdenkingen / wat moeten we in de gaten houden:

• Hoe zit het met het schrijfonderwijs?

  Dit blijft belangrijk en doen we gewoon naast het gebruik van de tablets.

• Werken de kinderen niet teveel met de tablet?

  Daar moeten we op letten en de lessen op gaan indelen.

 

We denken wel doordat we meer doelgericht werken het makkelijker is voor de leerkracht om de opdrachten af te wisselen. Bijvoorbeeld met een activiteit er tussendoor waarbij de kinderen zich kunnen bewegen en toch nog met de lesstof bezig zijn.

Ook denken we doordat de leerkracht minder tijd kwijt is aan het analyseren van de stof en het nakijken. Dat doet de software immers. Hierdoor kunnen de leerkrachten zich nog meer richten op de onderwijsinhoud en verbetering van het rendement. De leerkracht heeft meer tijd om de antwoorden van de kinderen goed te analyseren en daardoor kan hij/zij beter de kinderen begeleiden en les geven.